OHJEET

Sähköposti ei lähde?

Yleisin ongelma on virustorjuntaohjelmat, jotka estävät lähetyksen. Tarkista virustorjunnan ohjeista, miten saat merkittyä sen kansion, johon ohjelmisto on asennettu siten että siitä sallitaan lähetykset.

Huom! Jotkut virustorjuntaohjelmat eivät anna muuttaa asetuksia siten että ne sallivat lähetyksen. Tälläinen on esim Normanin eräät versiot.

Pdf -tiedostosta puuttuu osa tekstistä?

Ongelma on tulostimen ajurissa. Kokeile vaihtaa tulostimen ajuri. 

Virheilmoitus "Asenna ja määritä järjestelmäkomponentit ohjauspaneelissa"?

Olet vahingossa kopioinut softmade -kansioon Autorun.inf -tiedoston. Korjataksesi vian poista Softmade -kansiosta Autorun.inf  niminen tiedosto.

HydroPro:ta avatessani ruudulle ilmestyy suojausikkuna?

Olet asentanut koneellesi Internet Explorer 7:n. Poistaaksesi suojausilmoituksen mene internetin asetuksiin seuraavanlaisesti:
1. Avaa internet explorer 7
2. Valitse Työkalut ja klikkaa Internet asetukset
3. Klikkaa Suojaus -välilehteä
4. Valitse vyöhykkeeksi Paikallinen intranet
5. Klikkaa Sivustot -painiketta
6. Poista raksi kohdasta Havaitse intranet-verkot automaattisesti
7. Tallentaaksesi asetukset klikkaa OK -painikkeita, jolloin suojausilmoitusta ei enää tule

Jos merkitsen väärän laskun luottotappioksi, miten voin palauttaa sen takaisin?

1. Avaa Laskut -ikkuna
2. Avaa laskuluettelosta se lasku, joka on merkitty väärin
3. Valitse Muut -välilehti
4. Klikkaa Tila -kenttään vaihtoehto Avoin
5. Tallenna lasku

Miten saan asiakkaan y-tunnuksen näkyviin laskuun?

1. Avaa Asiakkaat -ikkuna
2. Valitse asiakas, jolle haluat lisätä y-tunnuksen
3. Valitse Ominaisuudet -välilehti
4. Syötä Y-tunnus -kenttään asiakkaan y-tunnus ja klikkaa OK -painiketta 

Miten saan yritykseni logon laskuihin ym?

Tee logosi jollain piirto-ohjelmalla ja talleta se Omalogo.wmf tai Omalogo.jpg -nimisenä
samaan kansioon, jossa ohjelmasi on (oletuksena c:softmade).
Omalogo2.wmf-tiedosto tulostetaan lähetteen ja laskun rivien alle vesileimaksi.

Miten voin käyttää ohjelmaa useammalta koneelta?

1.) Kaksoisnapsauta hiirellä verkkoympäristö-ikonia
2.) Kaksoisnapsauta tietokonetta, joka toimii serverinä.
3.) Paina hiiren oikealla painikkeella kovalevyyn, johon olet asentanut ohjelman
4.) Valitse Yhdistä verkkoasemaan.
5.) Avaa Softmade kansio
6.) Etsi Proto.exe ikoni ja vedä se työpöydällesi hiirellä.

Miten saan erilaisia myyntiraportteja?

Velhon kautta. Tiedustele myös erillistä raporttiohjelmaa.

Miten kopioin asiakkaiden myyntialennusryhmiä?

Mene sen asiakkaan syöttöikkunaan, johon haluat kopioida. Valitse ryhmäkohtaiset alennukset. Paina kopioi -painiketta, jolloin asiakaslista aukeaa. Valitse se asiakas, jonka tiedot haluat kopioida.

Miten saan laskutettua lähetteen uudelleen?

Mene sen lähetteen kohdalle jonka haluat laskuttaa uudelleen ja valitse muuta -painike.
Poista muut -välilehdeltä laskunnumero sekä merkitse lähetteen tilaksi kesken.

Tarjouksessa, lähetteessä tai laskussa asiakkaan tiedot näkyvät harmaina, enkä voi muuttaa niitä?

Olet painanut kirjoitussuojan päälle. Paina kirjoitussuoja pois päältä -painiketta.

http://www.softmade.fi/sivukuvat/kirjoitussuoja.JPG

Miten voin lukea kahden pankin viitesiirtotiedostoja?

Kerro ohjelman perustietoihin se viitesiirtotiedosto, jonka haluat ohjelman lukevan automaattisesti aina avauksen yhteydessä.

Toisen tiedoston voit lukea valitsemalla Reskontra/Myyntireskontra/Suoritteiden kirjaus.

Paina tämän jälkeen Lue viitesiirtotiedosto -painiketta ja valitse haluamasi tiedosto.     

Miten saan logon näkyviin lähettäessäni sähköpostilla ostotilauksia, lähetteitä, tarjouksia tai laskuja?

Tee logosi jollain piirto-ohjelmalla ja tallenna se omalogo.jpg nimisenä saman kansioon jossa ohjelmasi on (oletuksena c:softmade) .Mene ohjelman perustietoihinja hae yleiset -välilehden logotiedostoon omalogo.jpg -tiedosto.

Mistä saan ohjelmaan päivityksiä?

Päivitykset julkaistaan tarpeiden mukaan. Osa päivityksistä on maksullisia. Tarkempaa tietoa saat myyjältäsi.

Miten muutan lasku-, lähete- tai tarjousrivin tulostusmallia?

 Voit tehdä omia rivimalleja helposti tekemällä omia tulostuspohjia.

Laskuista, lähetteistä tai tarjouksista puuttuvat loppusummat?

Siirry käytettävään tulostuspohjaan ja laita rastit kohtiin summa.

Miten saan tarjoustulostuksissa lisää väliä pystysuunnassa?

Tarjousehtoihin saat väljyyttä painamalla lopuksi Enter -näppäintä, jolloin seuraava osio alkaa alempaa.

Miten saan ALV -kannan näkyviin laskuihin?

Mene tulostuspohjien lasku -välilehdelle ja lisää uusi tulostuspohja. Anna nimeksi esim. Verottomilla hinnoilla + alvkanta.
Lisää seuraavat parametrit kuvien mukaisesti:

Koska ohjelma vähentää varastosaldoa?

Varastosaldot päivitetään aina lähete- ja laskurivien syöttämisen jälkeen. Voit vapaasti vaihtaa riville toisen tuotteen tai muuttaa kappalemäärää. Varastosaldosi on aina ajan tasalla.

Kun haluat poistaa lähetteen tai laskun, ohjelma kysyy palautetaanko tuotteet varastoon. Mieti, miten tavarat ovat todellisuudessa liikkuneet varastossa ja vastaa tähän sen mukaisesti.

Miten siirrän yritykseni nimeä laskulomakkeella?

Yrityksen nimen voi siirtää joko lomakkeen yläreunassa yrityslogon vasemmalle puolelle tai sen alle. Mikäli logosi on niin suuri että se vie koko tilan vasemmasta yläreunasta, niin voit siirtää nimen myös tilinsiirtolomakkeen yläpuolelle.

Miten ohjelma hinnoittelee tuotteet?

Tuotteen myyntihinta haetaan seuraavasti:

Miten ohjelma hakee tuotteelle hankintahinnan?

Tuotteen hankintahinta (=Omk = omakustannus) haetaan seuraavasti:

Mistä näen tuotteen hankintahinnan?

Tuotteen hankintahinta näkyy tuotteiden selausikkunassa Netto -sarakkeella ja tuotteen syöttöikkunassa Osto -välilehdellä.

Ekirje

Ekirje ohjelman avulla voit vaivattomasti lähettää laskut suoraan ohjelmasta postiin joka toimittaa ne eteenpäin. 

Mistä saan Ekirjeen lähetysohjelman?

Ekirje -ohjelmalla lähetettäessä laskuja täytyy olla tehtynä sopimus postin kanssa.
Postista saat tarvittavat tunnukset ohjelmaa varten.

Ilmaisen Lähetysohjelman saat seuraavasta osoitteesta:
http://www.itella.fi/ilwww/finland/fi/Tuotteet_ja_palvelut/digitaalinen_tulostus/ekirje/lahetysohjelma/index.html

Finvoice

Finvoice -ohjelmalla lähetettäessä laskuja täytyy olla tehtynä sopimus pankin kanssa. Pankilta saa tarvittavat asetukset ohjelmaa varten.
HUOM! Sopimus täytyy olla tehtynä sekä itsellä että asiakkaalla.

Viivakoodi

Voit käyttää viivakoodi lukijaa näppäimistön korvikkeena. Jos käytössäsi on tiedonkeruu järjestelmä, jossa on
kannettava lukija joka tekee siirtotiedoston, niin  ohjelma tukee myös sitä.
Tiedosto on muotoa: Koodi,Määrä,Myyjä(ei pakollinen). Koodi, määrä ja myyjä on eroteltuina tabullaatori näppäimellä.

Miten saan viivakoodin käyttöön?

Perustietojen erikoistoiminnot -välilehden Viivakoodin lukutiedosto -kenttään annetaan tiedoston sijainti ja nimi. 
(esim. C:viiva.txt)

   Kun kyseinen tiedosto syntyy, niin lähetteen ja laskun syöttöikkunan yläpuolelle tulee Lue viivakoodi -painike, jolla tiedot voidaan lukea.

Miten voin lukea viivakoodit varastoon?

 Voit lukea viivakoodit varastoon valitsemalla Tiedosto/Varasto/Lue viivakoodi.

Tietokantojen hajoaminen, virhekoodi 47?

HydroPron perusmallien tietokannat perustuvat ns tiedoston jakoon, niin kuin lähes kaikki taloushallinto-ohjelmat, jotka eivät ole SQL tietokantoja. Tiedostot saattavat hajota useasta eri syystä:

1) Koneen viallisesta verkkokortista
Etenkin vanhemmissa tietokoneissa verkkokortit saattavat pätkiä verkkoyhteyksiä.

2) Kaapeloinnista
Kaapelivikojen löytäminen ilman mittalaitteita on hankalaa. Varmista että ainakin koneesta lähtevä kaapeli on kunnossa. Tarkista myös ettei kaapelointi mene lähellä loisteputkia, jotka aiheuttavat häriöitä verkkoliikenteeseen.


3) Käyttöjärjestelmässä on kirjoitusvälimuisti päällä

Erityisesti Windows7:ssa, Windows Vistassa ja Server 2008:ssa on raportoitu tiedostojen hajoamisia.
Alla olevista linkeistä saat lisätietoja käyttöjärjestelmän asetuksiin

http://support.microsoft.com/kb/2028965/en-us

http://www.petri.co.il/how-to-disable-smb-2-on-windows-vista-or-server-2008.htm 

Muissa käytööjärjestelmissä voi asetukset muuttaa yksinkertaisesti tällä ohjelmalla.
Ohjelma on ajettava jokaisessa työasemassa ja serverissä.

4) Virustorjunta ohjelmasta
Syksyllä 2010 useassa keskustelupalstassa on raportoitu Microsoftin MSE:n aiheuttavan tiedostojen hajoamisia silloin kun tiedostoja käytetään verkossa.

 

Tietokantojen korjaus
Hajonneen tietokannan voi korjata seuraavasti:
Sammuta kaikki työasemat ja käynnistä yksi työasema uudestaan.
Ota varmuuskopio Softmade kansiosta
Etsi ja avaa tpsfix.exe ohjelma.

Paina Browse painiketta ja hae siihen rikkoutunut tietokanta

Nimeä alla oleva tiedoston loppu TPR TPS:ksi

Paina Next

Paina Start

Lisää apua?

Ohjelman käyttöön liittyvistä kysymyksistä vastaa mielellään ohjelman myyjä tai voit myös lähettää valmistajalle kysymyksiä osoitteessa www.softmade.fi